Algemene gegevens Stichting Diaconale SchuldHulp Soest
Naam: SchuldHulpMaatje Soest Naam: Stichting Diaconale SchuldHulp Soest Contactgegevens – adres: Plantage 3, 3742 DL Baarn Contactgegevens – email: secretaris@shmsoest.nl RSIN: 8523 700 40 KvK-nummer: 56 93 87 80
Doelstelling Het vergroten van de zelfredzaamheid van de hulpvragers door middel van het bieden van sociale en praktische ondersteuning. We richten ons op een ieder in Soest die een hulpvraag bij ons neerlegt. De hulp moet voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht identiteit, ras, geloof keuze of geslacht. Het gaat om die hulpvragers die behoefte hebben aan sociale en praktische ondersteuning en gemotiveerd zijn.
Hoofdlijnen beleidsplan SchuldHulpMaatje Soest is gestart in mei 2013. Inmiddels werken we met 16 maatjes, 2 coördinatoren en 2 sub-coördinatoren. De praktijk heeft geleerd dat wij met dit aantal vrijwilligers groot genoeg zijn om de aantallen hulpvragers goed te kunnen begeleiden.
Bij het aangaan van een hulpvraag wordt kritisch gekeken of het haalbaar is om de hulpvrager, met bijstand van een maatje, uit de financiële problemen te helpen. In sommige gevallen is de situatie zo complex door andere factoren (bijv. psychische problemen, drugsgebruik) dat doorverwijzing naar beroepsmatige hulpverlening beter wordt geacht.
Bestuurssamenstelling Het bestuur bestaat uit de volgende personen: - Voorzitter: Iet Jongbloed
- Secretaris: Sander Dercksen
- Penningmeester: Ad van der Wilt
- Algemeen bestuurslid: Petra de Wal
- Algemeen bestuurslid: Vacature
Beloningsbeleid SchuldHulpMaatje Soest is een vrijwilligersproject. Er zijn geen mensen in loondienst. Wel krijgen de coördinatoren een vrijwilligersvergoeding.
Verslag activiteiten Terugblikkend over de 10 jaren dat SchuldHulpMaatje (SHM) inmiddels bestaat zal 2022 de boeken ingaan als het jaar met de meeste hulpvragers. Al vroeg in het jaar liep het aantal intakes enorm op en in april zaten we al op het aantal dat we gemiddeld per jaar hebben: zo rond de 45. Er was even een moment dat we ons afvroegen of we wel voldoende hulp zouden kunnen bieden. Gek genoeg vlakten de hulpvragen daarna af om uiteindelijk op 66 te eindigen. Een duidelijke verklaring voor de toename is niet te geven. We hebben steeds gewacht op de “tsunami“ als gevolg van Corona, maar dat verband konden we niet leggen. Een enkeling verwees er maar naar. Het waren de gebruikelijke oorzaken: levens veranderende gebeurtenissen zoals een verbroken relatie, ziekte, overlijden van de partner, werkloosheid, enz. Wel zagen we opnieuw een aantal situaties van ZZP-ers die (diep) in de schulden raken en, soms heel schrijnend, ouderen die niet langer rond kunnen komen van hun AOW met een vaak klein pensioen.
SHM Soest werkte in 2022 met 2 coördinatoren en 16 maatjes. Het aantal door maatjes gemelde werkuren bedraagt ruim 800; daar moeten we bij vermelden dat er sinds medio 2022 een nieuw landelijk rapportagesysteem is gekomen dat zeker in de eerste maanden nogal wat opstart problemen had, het werkelijke aantal uren ligt waarschijnlijk veel hoger. Gerapporteerd zijn 925 contactmomenten waarvan de helft -464- bezoeken, 218 telefonische-, 186 whatsapp- en 49 email-contacten. De coördinatoren werken samen zo’n 25 - 30 uur per week. 66 nieuwe hulpvragers betekent even zoveel intakes, door de beide coördinatoren afgelegd. Aansluitend wordt een bij de hulpvraag en hulpvrager passend maatje gezocht. Lang niet ieder maatje kan meerdere cliënten tegelijk begeleiden. De laatste jaren hebben we meerdere nieuwe maatjes gekregen die dit werk naast een drukke baan en een gezin doen. De belasting per maatje loopt uiteen van 1 tot soms wel 7 cliënten. Daarnaast hebben maatjes 4 keer jaar een z.g.n. maatjesavond (voor bijscholing, intervisie en teambuilding) en volgen zij jaarlijks meerdere bijscholingscursussen. In 2022 hebben we daarbij het accent gelegd op verbetering van de werkwijze van intervisie. Basis daarvoor is een casus uit de dagelijkse praktijk waarbij de aanpak van een hulpvraag uitvoerig wordt besproken.
De coördinatoren werken daarnaast samen of stemmen af met allerlei partijen, bijv. Welzin, Amerpoort, SJI (GOOS), Sociaal Team en loket schulden van de Gemeente Soest. Soms in nauwe afstemming over een cliënt, regelmatig in verband met een doorverwijzing (vice-versa). Ook de samenwerking in het overleg schulden van de gemeente mag hier genoemd worden. Verder is een bijdrage geleverd aan de opstart van een SHM in Baarn.
Een hulpvraag loopt qua tijdsbesteding nogal uiteen: in 2022 zijn 8 hulpvragers na de intake afgehaakt. Helaas weten we vrijwel nooit hoe dat komt. Mensen reageren dan nergens op en uiteindelijk sluiten we het dossier. Ook hebben 14 hulpvragers de begeleiding vroegtijdig gestopt. Sowieso zien we dat motivatie een steeds grotere rol speelt. Als maatje wil je iemand helpen, naast iemand zitten en meedenken en -werken aan oplossingen. Ons streven is altijd om iemand financieel weer zelfstandig te krijgen. Helaas wil niet iedereen daarvoor de noodzakelijke stappen zetten. Dan komt men bijvoorbeeld de betalingsregelingen niet na of is onbetrouwbaar in de afspraken. Soms kun je iemand dan nog doorverwijzen naar een bewindvoerder of budgetbeheerder. Dat hebben we in 2022 5 keer gedaan. Toch hebben we in 2022 51 dossiers met een goed gevolg kunnen afsluiten. De doorlooptijd per dossier loopt sterk uiteen: 35 zijn binnen een jaar klaar; 12 binnen 2 jaar en 4 liepen langer dan 2 jaar. Ons streven is binnen 3 jaar klaar te zijn; eigenlijk lukt dat altijd.
De toeloop van hulpvragers zit m.n. in de jongere leeftijdsklasse en de ouderen. Een tendens die we vorig jaar ook al signaleerden. Zo was ruim een derde jonger dan 34 (29 cliënten) en zagen we 8 cliënten boven de 65. De mannen baren ons zorgen. Hier zien we vaak grote schulden bijvoorbeeld als gevolg van het feit dat zij heel makkelijk in de ZZP-fuik zwemmen: inkomsten bij meestal één werkgever die plotseling wegvalt. En de - meestal jongens - hebben zich niet goed gerealiseerd dat ze belasting moeten betalen en vaak allerlei kosten als zelfstandige maken. Geld reserveren is iets wat ze niet kennen. Zowel landelijk als in de lokale contacten hebben we dit probleem aangekaart.
Downloads |